Previsibilitat i calma: L’estructura visual construeix ponts de comprensió

Previsibilitat i calma: L’estructura visual construeix ponts de comprensió

A l’Associació Catalana Síndrome X Fràgil, utilitzem un mètode efectiu per millorar l’experiència de les persones durant les nostres activitats: l’estructura visual. 

De fet, és una eina que no només serveix per les sortides sinó per diverses activitats i hàbits. Aquest mecanisme s’ha convertit en una eina essencial per proporcionar previsibilitat i reduir l’ansietat.

Com s’aplica l’estructura visual?

  • Seqüència d’activitats: Fem servir una combinació de pictogrames i imatges reals per mostrar la seqüència d’activitats planificades. Això ajuda a les persones participants a entendre què passarà durant la sortida.
  • Transicions suaus: Posem èmfasi en els moments de transició entre activitats o espais, fent-los més comprensibles i menys estressants.
  • Consistència: Mantenim els mateixos punts de trobada i recollida, i iniciem les activitats amb una tasca coral. Com per exemple, esmorzar junts.
  • Participació activa: Animem a les persones participants a llegir la seqüència visual, fomentant la comprensió i la implicació.
  • Disponibilitat constant: La seqüència visual està sempre a disposició de les persones participants per consultar-la en qualsevol moment.
Exemple d'estructura visual d'una sortida del Programa de Socialització Inclusiva (PSI)

Beneficis de l’estructura visual:

✅ Redueix l’ansietat i les preguntes repetitives.

✅ Disminueix l’aleteig i els moviments repetitius.

✅ Ofereix una sensació de control i previsibilitat.

✅ Facilita la comprensió de conceptes abstractes com els dies de la setmana.

L'estructura visual de la sortida de cap de setmana del grup d'adults del Programa de Socialització Inclusiva

Aquest és un mètode que també es pot aplicar a casa, en la vida quotidiana o en altres àmbits.

Aquí algunes idees que us poden acompanyar:

 

Estructura visual a casa

Implementeu una estructura visual genèrica a casa, mostrant els dies de la setmana i les activitats previstes per cada dia.

 

Objecte de transició

Porteu un objecte familiar de les persones participants a les activitats per proporcionar seguretat i facilitar el vincle amb les persones educadores.

 

Familiarització prèvia

Visiteu l’espai de l’activitat amb temps per fer-hi un cop d’ull amb calma i explorar-lo tranquil·lament. Si no és possible també es pot mostrar a través de material audiovisual com fotos i vídeos.

 

Informació anticipada

Compartiu detalls sobre altres participants o educadors abans de l’activitat i, si pot ser, acompanyat de fotografia. Per exemple: “A la Maria li agrada jugar a bàsquet” o “A en Pere li agraden les pel·lícules romàntiques”

 

Elements calmants

Utilitzeu objectes que ofereixen tranquil·litat, com ara auriculars aïllants o pilotes antiestrès.

 

L’estructura visual, juntament amb aquestes eines complementàries, és un bon aliat. I és que tota persona, amb els suports adequats, pot saltar obstacles que semblaven impossibles.