A l’Associació Catalana Síndrome X Fràgil, utilitzem un mètode efectiu per millorar l’experiència de les persones durant les nostres activitats: l’estructura visual.
De fet, és una eina que no només serveix per les sortides sinó per diverses activitats i hàbits. Aquest mecanisme s’ha convertit en una eina essencial per proporcionar previsibilitat i reduir l’ansietat.
Com s’aplica l’estructura visual?
- Seqüència d’activitats: Fem servir una combinació de pictogrames i imatges reals per mostrar la seqüència d’activitats planificades. Això ajuda a les persones participants a entendre què passarà durant la sortida.
- Transicions suaus: Posem èmfasi en els moments de transició entre activitats o espais, fent-los més comprensibles i menys estressants.
- Consistència: Mantenim els mateixos punts de trobada i recollida, i iniciem les activitats amb una tasca coral. Com per exemple, esmorzar junts.
- Participació activa: Animem a les persones participants a llegir la seqüència visual, fomentant la comprensió i la implicació.
- Disponibilitat constant: La seqüència visual està sempre a disposició de les persones participants per consultar-la en qualsevol moment.
Beneficis de l’estructura visual:
✅ Redueix l’ansietat i les preguntes repetitives.
✅ Disminueix l’aleteig i els moviments repetitius.
✅ Ofereix una sensació de control i previsibilitat.
✅ Facilita la comprensió de conceptes abstractes com els dies de la setmana.
Aquest és un mètode que també es pot aplicar a casa, en la vida quotidiana o en altres àmbits.
Aquí algunes idees que us poden acompanyar:
Estructura visual a casa
Implementeu una estructura visual genèrica a casa, mostrant els dies de la setmana i les activitats previstes per cada dia.
Objecte de transició
Porteu un objecte familiar de les persones participants a les activitats per proporcionar seguretat i facilitar el vincle amb les persones educadores.
Familiarització prèvia
Visiteu l’espai de l’activitat amb temps per fer-hi un cop d’ull amb calma i explorar-lo tranquil·lament. Si no és possible també es pot mostrar a través de material audiovisual com fotos i vídeos.
Informació anticipada
Compartiu detalls sobre altres participants o educadors abans de l’activitat i, si pot ser, acompanyat de fotografia. Per exemple: “A la Maria li agrada jugar a bàsquet” o “A en Pere li agraden les pel·lícules romàntiques”
Elements calmants
Utilitzeu objectes que ofereixen tranquil·litat, com ara auriculars aïllants o pilotes antiestrès.
L’estructura visual, juntament amb aquestes eines complementàries, és un bon aliat. I és que tota persona, amb els suports adequats, pot saltar obstacles que semblaven impossibles.